غلّه – دانه امام حسین علیه السلام امام حسین

غلّه – دانه: امام حسین علیه السلام امام حسین عاجز دعا

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری داستان رسانه‌ای که هر لحظه در بزنگاه‌ها کم می‌آورد

سه‌گانه صداوسیما تکمیل شد و این بار هم در یک اتفاق مهم و حساسیت برانگیز از سایر رسانه ها جا ماند. .

داستان رسانه‌ای که هر لحظه در بزنگاه‌ها کم می‌آورد

داستان رسانه ای که هر لحظه در بزنگاه ها کم می آورد

عبارات مهم : پلاسکو

سه گانه صداوسیما تکمیل شد و این بار هم در یک اتفاق مهم و حساسیت برانگیز از سایر رسانه ها جا ماند. .

به گزارش شهروند، نخستين بار در ماجرای رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که عملکرد صداوسیما با انتقادهایی رو به رو شد. در ماجرای پلاسکو نیز از نظر اطلاع رسانی باری از دوش جامعه برنداشت که حتی بدتر، با بسیج مردم جهت ارسال فیلم و عکساشون باز هم با انتقاد کارشناسان رو به رو شد. این اتفاق این بار در اتفاق تروریستی حمله به مجلس از حوالی ساعت ١٠ روز گذشته شروع شد. حدود یک ساعت بعد از این رخداد، زمانی که اینترنت پر است از گفته ها و شنیده ها و شایعات و البته معدود پرسشها مدلل و واقعی، رسانه ملی ما ولی در فضای دیگری سیر می کند. این در حالی است که رسانه ها و خبرگزاری های دنیا چون سی ان ان، یورو نیوز، بی بی سی جهانی، الجزیره، خبرگزاری فرانس پرس، آسوشیتدپرس به اطلاع رسانی لحظه به لحظه می پردازند. در چنین شرایطی ، رسانه ملی انگار در جایی دور از این تب و تاب نشسته و برنامه روی آنتن می فرستد. به خصوص که موج مردم در حال حرکت به سمت مجلس هستند تا اندکی از کنجکاوی و –ببخشید، ولی چاره ای نیست- فضولی عمومی اجتماع و خودشان را فرونشانند و در این راه مخل کار نهادهای امنیتی و انتظامی نیز شده است اند، در این آشفته بازار، شبکه یک برنامه مذهبی- خانوادگی روی آنتن دارد، شبکه ٢ برنامه ای به نام اوج یادگیری پخش می کند، از شبکه سه برنامه سرتون سلامت پخش می شود و شبکه ٤ هم برنامه به روز چشم شب روشن را تکرار می کند.

داستان رسانه‌ای که هر لحظه در بزنگاه‌ها کم می‌آورد

روی آنتن شبکه ٥ نیز در ابتدا اخباری راجع به یک نمایشگاه و سپس هم یک برنامه مذهبی ارسال می شود. در این میان تنها استثنا شبکه خبر است که لابه لای برنامه هایش چند زیرنویس راجع به اتفاق ارایه می شود که فقط و فقط در این حد به کار می آید که می توانند مطمئن مان کنند به این که اهالی ساختمان شیشه ای جام جم از وقوع چنین رخدادی آگاهی کامل دارند؛ منتها فرصت، امکانات، لجستیک و البته هزینه مورد نیاز را جهت ارسال خبرنگار و فیلمبردار تا میدان بهارستان نداشته اند و به علت اعتقاد به اصل مهم «دانستن حق مردم است» به ناچار به زیرنویس کردن شنیده هاشان از رخداد اکتفا کرده اند!

نکته مهم در این میان ولی این است که ظاهرا در رسانه ملی اطلاع رسانی و به اصطلاح وجه رسانه ای این نهاد بالذات تأثیرگذار کمترین درجه اولویت را در نگاه و نظر گردانندگانش دارد.

سه‌گانه صداوسیما تکمیل شد و این بار هم در یک اتفاق مهم و حساسیت برانگیز از سایر رسانه ها جا ماند. .

درواقع هر لحظه در چنین بزنگاه هایی مدیران رسانه ملی بهانه هایی دارند؛ و انگار نه انگار که همین بهانه هاست که باعث می شود این رسانه از مهم ترین وظیفه و کارش باز بماند.

اما این پرسش بنیادین راجع به ذات وجود و حضور رسانه ای چون صداوسیما باید پاسخ داده شود، رسالت رسانه ملی به عنوان مهمترین و تنها رسانه رسمی کشور چیست؟ یا این پرسش که صداوسیما اساسا به دنبال چیست؟ جذب مخاطب؟ فرهنگ سازی؟ اطلاع رسانی؟ سرگرمی سازی؟ پوشش لحظه ای و زنده واقعه در شرایط بحرانی؟ یا….

این پرسش ها همگی در نقطه ای با هم تلاقی پیدا می کنند که از این نقطه تلاقی رازهای مهمی چون علت کم کردن روزافزون تعداد مخاطبان این رسانه سابقا قدرتمند و موثر سر بر می آورد. اصولا می توان یکی از مهمترین دلایل این واقعیت را که شمار تماشاگران برنامه های حتی سطحی ماهواره ای بسیار بالاتر از برنامه های تلویزیون است ، باید در فقدان افراد متخصص و آگاه در رسانه ملی دانست. در خاص نامه تحلیل رویکرد تلویزیون در ماجرای پلاسکو نوشته بودیم که در حالی که در تمام رسانه های معتبر دنیا اتاق فکر و خبرنگاران آموزش دیده مخصوص اتفاقات مهم و به طورکلی راجع به بحران وجود دارد، ولی رسانه ملی به علت نداشتن چنین متخصصانی هیچ گاه در موارد بحرانی نتوانسته پوشش مناسبی از اخبار مربوط به ماجرا ارایه دهد.

داستان رسانه‌ای که هر لحظه در بزنگاه‌ها کم می‌آورد

در همان ماجرای پلاسکو فراموش نکرده ایم که در حالی که خبرنگاران صداوسیما از نخستین ساعات آتش سوزی پلاسکو در محل حاضر بودند، ولی به جز شبکه خبر، آن هم در قالب گفت وگوهای خشک با مسئولان هیچ پرداخت موثری صورت نگرفت و مردم کمترین بهره ای از حضور پررنگ خبرنگاران و تصویربرداران صداوسیما نبردند. این قضیه در سال های اخیر کشورمان بارها و بارها به کرات تکرار شده است هست. بروزترین نمونه اش را هم دیروز و امروز در حرم امام(ره) و نیز مجلس دیدیم که در شرایطی که تمام دنیا با چشم و دهان باز منتظر آخرین اخبار و اطلاعات از یکی از مهمترین رخدادهای تروریستی سال های اخیر بودند، رسانه ملی نتوانست خوراک مناسبی به آن همه نگاه دلواپس و کنجکاو و منتظر برساند.

واژه های کلیدی: پلاسکو | برنامه | رسانه ای | رسانه ها | اطلاعات | صداوسیما | رسانه ملی | اتفاقات مهم | آتش سوزی پلاسکو | مدیران رسانه ملی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs