غلّه – دانه امام حسین علیه السلام امام حسین

غلّه – دانه: امام حسین علیه السلام امام حسین عاجز دعا

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اجتماعی پشت پرده تخلیه عمدی آب سد زاینده‌رود

اگر بگوییم بحران آب در اصفهان ناشی از کم آبی نیست، بیراه نگفتیم. زنده رود قربانی هست. قربانی بی ثباتی و سوء مدیریت آب در کشور. آن چنان که بار دیگر اوضاع آن به م

پشت پرده تخلیه عمدی آب سد زاینده‌رود

پشت پرده تخلیه عمدی آب سد زاینده رود

عبارات مهم : انتقال

اگر بگوییم بحران آب در اصفهان ناشی از کم آبی نیست، بیراه نگفتیم. زنده رود قربانی هست. قربانی بی ثباتی و سوء مدیریت آب در کشور. آن چنان که بار دیگر اوضاع آن به مرحله هشدار رسیده هست. ماجرا از این قرار است که بر خلاف برنامه مصوب شورای توزیع عادلانه آب میزان خروجی سد زاینده رود از ۱۴ مترمکعب در ثانیه به ۲۲ مترمکعب در ثانیه می رسد. این در حالی است که چنین اقدامی معنی ای جز تخلیه عمدی سد زاینده رود ندارد، ولی به راستی این اقدام با چه هدفی صورت می گیرد؟

این روزها صدای فعالان جنبش مخالفت با انتقال آب کارون ذهن ها را متوجه سد زاینده رود کرده هست. سدی که قرار است آب آشامیدنی میلیون ها نفر را در استان های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری تامین کند. با توجه به خشکسالی و کم کردن بارندگی در خواهیم یافت اخبار انتشار یافته از سوی مسئولان استان اصفهان حاکی از آن بود که ذخیره آب پشت سد زاینده رود تا آخر تیر به اتمام می رسد؛ ولی با بارش های اخیر حجم آب پشت سد به 325 میلیون متر مکعب رسیده است.

پشت پرده تخلیه عمدی آب سد زاینده‌رود

امری که باعث شد مردم بتوانند بابت تامین آب آشامیدنی تا ابتدای فصل بارش نفس راحتی بکشند، ولی در این میان اخباری منتشر می شوند که بر خلاف برنامه مصوب میزان خروجی سد زاینده رود از 14 متر مکعب در ثانیه به 22 متر مکعب در ثانیه می رسد. حال آنکه این اقدام جز تخلیه عمدی سد زاینده رود در شرایط خاص سیاسی – امنیتی کشور معنی ندارد. جهت روشن شدن این عنوان باید به چالش مربوط به مباحث انتقال آب استان های خوزستان و چهارمحال بختیاری با استان اصفهان نیز اشاره کرد. حامیان انتقال آب به کرات بر خلاف واقعیت های موجود انتقال آب کارون را جهت مصارف آشامیدنی معرفی می کنند.

83 درصد سد زاینده رود خالی است
اردیبهشت 97، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه تنها 17 درصد حجم سد زاینده رود پر هست، گفت: نیاز بخش آشامیدنی از منابع آب استان اصفهان به 400 میلیون مترمکعب رسیده هست. به گزارش شرکت آب منطقه ای اصفهان، سعید قدوسی پور تصریح کرد: در ابتدای انقلاب در بخش آشامیدنی مصرف آب از حوضه زاینده رود تنها 30 میلیون مترمکعب بود که امروز با زیاد کردن جمعیت این مقدار به 400 میلیون مترمکعب رسیده است.

او با تاکید بر ضرورت صرفه جویی مصرف آب، افزود: امسال آمار کل بارش در اصفهان 50 درصد سال گذشته است و میانگین بارش در سال های گذشته در شهر اصفهان 100 میلی متر و در کشور 250 میلی متر بود. قدوسی پور با اشاره به سرانه مصرف آب در کشور که تقریبا دو برابر سرانه میانگین دنیا هست، گفت: با ارزش ترین منابع امروز، آب است و مورد نیاز است جهت مواجه نشدن با پرسشها اساسی در سال های آتی مصرف درست و صرفه جویی را سر لوحه خود قرار دهیم. او با اشاره به بارش های اخیر، افزود: ذخیره حجم مخزن سد زاینده رود به حدود 250 میلیون مترمکعب رسیده که فقط 17 درصد حجم سد است.

اگر بگوییم بحران آب در اصفهان ناشی از کم آبی نیست، بیراه نگفتیم. زنده رود قربانی هست. قربانی بی ثباتی و سوء مدیریت آب در کشور. آن چنان که بار دیگر اوضاع آن به م

این در حالی است که فعالان محیط زیست معتقدند با توجه به میزان کم کردن ذخیره آب پشت سد چگونه مسئولان استان اصفهان گشاده دستانه طی مدت بیش از 10 روز میزان خروجی سد زاینده رود را از 13 به 22 متر مکعب در ثانیه رساندند و مقدمات معضلی را به وجود آورند که بی توجهی به آن امنیت تامین آب آشامیدنی میلیون ها نفر در استان های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری را به مخاطره خواهد انداخت؛ آن چنان که اگر این روند تخلیه عمدی سد زاینده رود ادامه یابد، قطعا از شهریور به بعد مردم اصفهان با مسئله حتمی آب آشامیدنی روبه رو خواهند شد. از این رو باید گره کور سوء مدیریت آب در کشور باز شود تا زیاد از این در اوضاع بحرانی آب دچار پرسشها عدیده نشویم.

جنگ روانی با تخلیه عمدی
یکی از فعالان محیط زیست راجع به تخلیه عمدی سد زاینده رود در گفت وگو با «آرمان» می گوید: تخلیه عمدی سد زاینده رود در سنوات گذشته حکایت از تدارک یک جنگ روانی حساب شده است علیه مخالفان انتقال آب کارون دارد.

یوسف فرهادی بابادی ادامه می دهد: با تخلیه سد زاینده رود از یک سو و خشکی رودخانه زاینده رود بی آبی استان اصفهان جهت مردم اصفهان و دیگر نقاط کشور باورپذیرتر و مخالفان انتقال آب را به ظاهر در شکل استدلال بی اعتبار می کند، ولی واقعیت چیست؟ آیا استان اصفهان بدون آب است؟ این فعال محیط زیست می گوید: جهت تبین دلایل بازگشایی بیش از حد دریچه های سد زاینده رود باید گفت نزدیک 16 هزار چاه غیرمجاز جذبی در اطراف زاینده رود وجود دارد که آب رودخانه به جای حرکت در سطح جذب این چاه ها می شود. چنین رویکردی این امکان را جهت مسئولان و کشاورزان اصفهان فراهم می کند که 330 میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز خود را در فصل بهار و تابستان از این چاه ها استفاده کنند. این در حالی است که در ظاهر امر سد زاینده رود خالی و بستر این رود در شهر اصفهان خشک است.

فرهادی بابادی خاطرنشان می کند: در واقع هدایت هوشمندانه آب از سطح به زیرزمین جهت مخاطبان ناآگاه فضای بحران و بی آبی را شدت یافتن می کند و مسئولان استان اصفهان در بستر ایجاد این فضای روانی با اعمال فشار و لابی در بالاترین ارکان تصمیم گیری نظام بستر را جهت اجرای پروژه های انتقال آب فراهم می کنند. او با ذکر مثالی بیان می کند: این فشارها تا جایی ادامه پیدا می کند که مجوز ابطال شده است محیط زیستی کوهرنگ سه به صورت غیرقانونی به وسیله شرکت محیط زیست تمدید و مشورت های نمایندگان استان اصفهان با معاون اول قوه قضائیه باعث شد تا پروژه انتقال آب کوهرنگ سه در سرشاخه های کارون که به وسیله دادستان استان چهارمحال بختیاری به علت تخلفات قانونی و ابطال مجوز تعطیل شده است بود با لغو حکم قضائی مجددا مجوز کار پیدا کند.

پشت پرده تخلیه عمدی آب سد زاینده‌رود

فرهادی بابادی توضیح می دهد: به نظر می رسد با توجه به این مهم تخلیه عمدی سد زاینده رود بر خلاف مصوبات و دستورالعمل های قانونی باید از طرف شورای عالی امنیت ملی و دادستان کل کشور مورد توجه قرار گیرد و ضمن معرفی خاطیان با آنها برابر قانون برخورد شود.

مشکل آب آشامیدنی اصفهان حتمی است
نماینده مردم اصفهان در مجلس راجع به تخلیه عمدی سد زاینده رود به «آرمان» می گوید: شهر اصفهان، نزدیک به 500 روستای اصفهان و حدود هفت هشت شهرستانی که به آب آشامیدنی وصل هستند، از آب آشامیدنی استان اصفهان استفاده می کنند که از منبع زاینده رود تامین می شود. حیدرعلی عابدی می افزاید: نزدیک به 350 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی استان اصفهان در سد زاینده رود آینده نگری می شود و 50 میلیون مترمکعب از آب سد زاینده رود نیز آب یزد است.

او بیان می کند: از آنجایی که آب آشامیدنی اولویت دارد، آن را حساب و مازادش را بین صنعت و کشاورزان و باغداران چهارمحال و بختیاری و اصفهان تقسیم می کنند. اینها محاسبات دقیق و پیچیده ای دارد که شوراهای مختلفی متشکل از وزیر کشور، معاونان او، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، استانداران و نمایندگان صنف کشاورزان با دقت آن را بررسی کرده و مصوبه شورای توزیع عادلانه آب حوضه زاینده رود را ایجاد کردند.

اگر بگوییم بحران آب در اصفهان ناشی از کم آبی نیست، بیراه نگفتیم. زنده رود قربانی هست. قربانی بی ثباتی و سوء مدیریت آب در کشور. آن چنان که بار دیگر اوضاع آن به م

عابدی اظهار می کند: باید وزارت نیرو براساس این مصوبه عمل کند و اگر این مصوبه رعایت نشود، تمام نظم برداشت های آب در منطقه زاینده رود به هم می ریزد. شورای توزیع عادلانه آب جهت سال 97 یک جدول را پیشنهاد داد که در این جدول گفته شده است ماهانه 5/4 میلیون مترمکعب در منطقه چهارمحال و بختیاری و 5/2 میلیون در منطقه استان اصفهان جهت نجات درختان تخصیص داده شده است داده شود. او ادامه می دهد: اگر این مساله رعایت شود، آبی که در سد باقی می ماند، آب آشامیدنی استان اصفهان می شود.

اگر ما این هفت میلیون مترمکعب آب را زیاد کردن دهیم، آن آبی که جهت آشامیدنی اصفهان در سد باقی خواهد ماند، به طوری ترساندن خواهد شد. در واقع از 350 میلیون مترمکعب کم می شود. عابدی اضافه می کند: در حال حاضر اصفهان روزانه 14 مترمکعب بر ثانیه آب مصرف می کند که هر سال 350 میلیون مترمکعب خواهد شد. ما جهت اینکه 14 متر آب به تصفیه منزل استان اصفهان برسد، باید 14 متر آب در ثانیه از دهانه سد خارج شود. او توضیح می دهد: حال اگر در این میان آب برداشت شود، شورای توزیع عادلانه آب مجبور به زیاد کردن خروجی سد است که منجر به خالی شدن ذخیره سد می شود. با این تفاسیر چیزی حدود 22 متر بر ثانیه خروجی سد زیاد کردن یافته هست، یعنی هشت متر بر ثانیه آب از ذخیره سد استان اصفهان هدر می رود که به نوعی هدررفت عمدی آب محسوب می شود. عابدی اظهار می کند: ما به تمام مسئولان کشور اعلام کردیم که باید مصوبه شورای توزیع عادلانه آب در حوضه زاینده رود اجرا شود.

پشت پرده تخلیه عمدی آب سد زاینده‌رود

باید استاندار به طور جدی نیروی خاص را اعزام کند تا از پمپ های مکش خارج از سهمیه آب برداشت نشود. از سوی دیگر، باید نیروی انتظامی از مجری قانون حمایت کند تا جلوی این اتفاق گرفته شود. نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید می کند: قطعا از شهریور به بعد با مسئله جدی آب آشامیدنی در استان اصفهان مواجه می شویم. او می گوید: من نمی دانم پنج میلیون جمعیت در اصفهان را چگونه فدای عده ای خاص می کنند که با سودجویی و زیاده خواهی خارج از سهمیه هایشان آب برمی دارند. او می افزاید: اگر مصوبه شورای توزیع عادلانه آب اجرا نشود؛ یعنی عملا اعضای شورا بیهوده دور هم جمع شده است اند. عابدی در آخر بیان می کند: باید سریعا وزارت کشور استاندار چهارمحال و بختیاری را وادار به همکاری و اجرای مصوبه کند تا از فاجعه جلوگیری شود.

آرمان/نگین باقری

واژه های کلیدی: انتقال | میلیون | اصفهان | زاینده رود | شهر اصفهان | آب آشامیدنی | اخبار اجتماعی

برای دانلود باید در سایت ثبت نام کنید و احراز هویت را انجام دهید.
دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار